قبل از آنکه سراغ تاثیر رنگ در فروش برویم، می‌بایست انواع رنگ‌ها و داستان‌های پشت هرکدام از آن‌ها آشنا شویم تا بتوانیم انتخاب دقیقی داشته باشیم.

  • قرمز

این رنگ فوریت و هیجان را به خوبی منتقل می‌کند، به همین دلیل می‌تواند احساس گرسنگی، عشق و سرگرمی را به خوبی تقویت کند. تقریبا همه ما فست‌فودهای زنجیره‌ای داخلی و خارجی را دیده‌ایم؛ اکثر آن‌ها از رنگ قرمز به خوبی در طراحی علائم تجاری و یا رنگ رستوران خود استفاده کرده‌اند. مانند کوکاکولا، کی اف سی و…

البته رنگ قرمز فقط برای مواردی که در بالا اشاره کردم مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، این رنگ می‌تواند در فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان: رنگ دکمه فراخوان، نمایش قیمت کالا یا خدمات، اعلان‌ها و یا خطاها و … مورد استفاده قرار گیرد.

  • آبی

این رنگ برخلاف رنگ قرمز، هیچ اضطراری را انتقال نمی‌دهد! بلکه نشانه اعتماد، بهره‌وری، صلح و ثبات است. این رنگ را در پس زمینه علائم تجاری شرکت‌های دارویی، بیمه و مالی می‌بینیم. مانند شرکت دارویی فایزر.

اساسا از این رنگ زمانی استفاده می‌شود که قصد دارند کاربری که دچار اضطراب، استرس و یا ترس هست را آرام کنند.

  • سبز

این رنگ از طبیعت برگرفته شده و نماد حیات، رشد و بقا است. سبز حس صلح، دوستی، کیفیت و حکمت و دانش را منتقل می‌کند.رنگ سبز مشتریان را ترغیب به مشارکت و دعوت به انجام کاری می‌کند. همچنین سلامتی و حافظ محیط زیست بودن به کمک این رنگ تقویت می‌شود. پس اگر یک فروشگاه اینترنتی در حوزه ورزش یا تولید کننده محصولات سازگار با محیط زیست دارید می‌توانید از این رنگ در ساخت علائم تجاری خود استفاده کنید. نکته مهم بعدی اینکه رنگ سبز در رتبه دوم (بعد از قرمز) برای انتخاب رنگ دکمه فراخوان (CTA) قرار دارد.

  • طلایی و بنفش

هردو این رنگ‌ها از نظر رواشناختی حس اعتبار، جایگاه و ثروت را منتقل می‌کنند از هردوی این رنگ‌ها برای ارائه محصولات لوکس استفاده می‌شود. اگر از فعالان صنعت مد و پوشاک باشید این دو رنگ را در برندهای لوکس بسیار مشاهده کرده‌اید. البته کاربرد این دو رنگ در فضای آنلاین نیاز به توجه و دقت بیشتری است. به همین دلیل است که از رنگ بنفش در کنار رنگ‌های خنثی‌ای مانند قهوه‌ای، کرم و سفید استفاده می‌شود تا بیشترین میزان توجه را از کاربر دریافت کند.

  • مشکی و سفید

رنگ مشکی تسلط و قدرت را منتقل می‌کند. رنگ مشکلی معمولا برای تهیه محصولات لوکس استفاده می‌شود. مخاطب این رنگ بیشتر آقایان هستند نمونه خوب استفاده از این رنگ را در محصولات تام فورد می‌تواند مشاهده کنید هر چند این برند چندسالی است که محصولا بانوان را نیز به تولیدات خود اضافه کرده است. کاربرد این دو رنگ در فضای آنلاین در پس زمینه است تا رنگ دیگری که مدنظر طراح است بیشتر دیده شود، و توجه کاربر را به آن مورد خاص جلب کند.

  • نارنجی

این رنگ حس انرژی، شور و شوق، جاه طلبی و به روز بودن را منتقل می‌کند و در کنار رنگ قرمز و سبز معمولا بیشترین مقدار نرخ تبدیل را دارد به همین دلیل است که بیشتر در فروشگاه‌های و کسب و کارهای آنلاین از آن به عنوان رنگ دکمه استفاده می‌شود. برندهایی که از این رنگ استفاده می‌کنند معمولا قصد دارند به کاربر خود بفهمانند که با یک برند پیشرفته و مدرن سرکار دارند

  • صورتی

صورتی با حس عاشقانه، مهربانی رابطه تنگاتنگی دارد. معمولا این زنگ با ایجاد حس زنانگی همراه است و به همین دلیل است که معمولا برای تولید و ارایه محصولاتی که با بانوان در ارتباط است از آن استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و لباس‌های زیر. کمتر کسب و کار آنلاین را می‌توان دید که از این رنگ در طراحی‌های خود استفاده کند.

  • زرد

این رنگ حس اعتماد به نفس، بازیگوشی و نشاط را تقویت می‌کند و به خوبی می‌تواند توجه مشتری را به خود جلب کند البته اگر در کنار رنگ‌های مناسب استفاده شود. توجه داشته باشید که استفاده نادرست از این رنگ می‌تواند حس ترس را در مشتری تقویت کند.


هوشمندانه انتخاب کن!

صرفا موارد بالا برای انتخاب رنگ کافی نیست. قبل از انتخاب رنگ باید بدانید که محصول‌تان برای کدام گروه جنسی، سنی و یا کدام شهر و کشور ارائه می‌شود و با اطلاع از همه این موارد و با انجام تست‌های مختلف و تحقیقات بازاریابی، رنگ مدنظرتان را انتخاب کنید.

درست ترکیب کن!

رنگ‌ها به مرور ارتباط خاصی با مشتریان به وجود می‌آورند. پس در انتخاب‌شان باید تمامی مواردی که گفتیم رو رعایت کنید. حال برای آن‌که رنگ مناسبی انتخاب کنیم، باید با مفاهیم زیر آشنا شویم:

رنگ گرم و سرد

رنگ‌ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند و رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد در گروه رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند در مقابل رنگ آبی، بنفش و سبز در گروه رنگ‌های سرد قرار می‌گیرند.

رنگ‌های مکمل

ابتدایی‌ترین روش برای انتخاب رنگ در طراحی است. رنگ‌هایی که در چرخه رنگ در نقطه مقابل هم قرار دارند را می‌توانید انتخاب کنید.

رنگ‌های مشابه

رنگ‌های که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند؛ از اینکه رنگ‌های می‌توان در کنار هم استفاده کرد.

رنگ‌های سه گانه

رنگی که با یک مثلث فرضی در چرخه رنگ به هم وصل می‌شوند نیز می‌تواند یک انتخاب خوب برای طراحی باشد.

رنگ‌های پاستلی

رنگ‌های آرام و ملایمی هستند که با ترکیب رنگ سفید در یک رنگ اصلی به وجود می‌آیند و باتوجه به کم بودن اثر معمولا در پس زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قانون 10-30-60

در این قانون 60 درصد فضای طراحی (صفحه فرود، صفحه محصول، خبرنامه ایمیلی و …) از این رنگ تشکیل می‌شود؛ رنگ‌های خنثی و کم اثر مانند پاستلی را در این بخش استفاده کنید. 30 درصد رنگ ثانویه خواهد بود که می‌تواند در کنار رنگ اصلی شما قرار گیرد و 10 درصد باقی مانده را از رنگی (رنگ‌های اشباع شده و شارپ) که قصد دارید توجه کاربر را به آن نقطه از صفحه جلب کند.